Ergonomia

Ergonomia tarkoittaa, että teet työtä hyvässä asennossa. Ympäristöä kannattaa muokata niin, että työtä on helpompi tehdä eikä työ kuormita liikaa. Jos sinulla on kipuja tai muita vaivoja, ergonomia voi olla pielessä.

Fyysinen työ voi rasittaa kehoa 

Fyysinen työ on työtä, jota teet omalla kehollasi. On tärkeää, että mikään kehosi osa ei silloin rasitu liikaa. Noudata näitä ohjeita: 

  • Nosta oikein, jos nostat painavia asioita. Mene kyykkyyn ja nosta asioita jalkojen voimalla. Pidä selkä suorana, kun nostat. 
  • Jos seisot töissä paljon, käytä hyviä työkenkiä. Seiso niin, että paino on tasaisesti molemmilla jaloilla. Yritä seistä hyvässä ryhdissä. 
  • Jos sinun täytyy pitää käsiäsi paljon ylhäällä, muista pitää taukoja. Rentouta hartioita usein, jotta niskasi ei mene jumiin. 
  • Jos työssäsi toistuvat samat asennot ja liikkeet, yritä tehdä työtä hyvässä asennossa. Jos sinulle tulee joitakin oireita, puutu tilanteeseen ajoissa. Puhu asiasta työnantajan tai työterveyslääkärin kanssa. 

Hyvä kunto auttaa jaksamaan 

Hyvä kunto auttaa jaksamaan töissä ja vapaa-ajalla. Jos teet fyysistä työtä, hyvä kunto auttaa sinua palautumaan työstä paremmin. Muista myös nukkua, levätä, syödä ja juoda tarpeeksi.

Älä istu liikaa 

Opiskelija istuu jopa 9–10 tuntia päivässä. Se lisää riskiä esimerkiksi selkäkivulle ja erilaisille sairauksille. Jos joudut istumaan paljon, noudata näitä ohjeita: 

  • Vaihda asentoa usein. 
  • Pidä tauko istumisesta 20–30 minuutin välein. 
  • Seiso välillä. 
  • Rentouta silmiä. Muista katsoa välillä kauas, jos joudut katsomaan paljon tietokoneen näyttöä. 
  • Tee lista asioista, joita sinun täytyy tehdä. Mieti, mikä on tärkeää ja mitä voit hoitaa myöhemmin. Kirjoita asiat ylös kalenteriin. 
  • Liiku vapaa-ajalla monella eri tavalla. 
  • Pidä huolta lihasten kunnosta. Hyvä ergonomia vähentää kuormitusta. Hyvässä asennossa voi kuitenkin olla vaikea pysyä, jos lihakset ovat heikot. 

TIEDÄ LISÄÄ

Ergonomia (Työterveyslaitos)

Ergonomiavinkkejä kotiin ja työpaikalle (Selkäkanava)

10.2.2026

Jaa: