Liikunta

Sinun kannattaa liikkua arjessa usein ja monella eri tavalla. Kun liikut usein, jaksat paremmin tehdä muita asioita. Alta voit lukea esimerkkejä siitä, mitä hyötyä liikunnasta on: 

  • Liikunta parantaa hengitystä ja verenkiertoa. Se tukee aineenvaihduntaa, vahvistaa luustoa ja kehittää lihaksia. Liikunta auttaa sinua myös pysymään siinä painossa, joka on sinulle hyvä. 
  • Liikunta lievittää stressiä ja tuo iloa. Liikunta auttaa sinua myös suhtautumaan itseesi myönteisemmin. 
  • Liikunta tukee hyviä ihmissuhteita. Jos liikut yhdessä muiden kanssa, opit tärkeitä taitoja, jotka auttavat sinua toimimaan ihmisten kanssa eri tilanteissa. Voit myös saada uusia kavereita liikuntaryhmästäsi. 
  • Liikunta tukee muistia, tarkkaavaisuutta ja hahmottamista. Se kehittää myös esimerkiksi kieleen ja matematiikkaan liittyviä taitoja. 
  • Liikunta ehkäisee monia sairauksia. Se vähentää riskiä sairastua esimerkiksi tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verensuonisairauksiin tai masennukseen. 
  • Liikunta auttaa jaksamaan töissä. Kun liikut, tunnet vähemmän stressiä ja nukut paremmin. Kun ihmiset harrastavat liikuntaa, he joutuvat olemaan vähemmän poissa töistä sairauksien takia. 

Kuinka paljon on hyvä liikkua? 

Eri ikäisille on erilaiset suositukset siitä, kuinka paljon liikuntaa on hyvä harrastaa. 

7–17-vuotiaille ohje on tämä: liiku monipuolisesti, reippaasti ja rasittavasti vähintään tunti päivässä. Voit esimerkiksi kävellä, juosta, pyöräillä, uida tai tanssia. 

Yli 18-vuotiaille ohje on tämä: liiku joka viikko reippaasti ainakin kaksi ja puoli tuntia. Reipasta liikuntaa on esimerkiksi reipas kävely tai pyöräily. Toinen vaihtoehto on liikkua rasittavasti yksi tunti ja 15 minuuttia viikossa. Rasittavaa liikuntaa on esimerkiksi juokseminen. Tee reippaan tai rasittavan liikunnan lisäksi lihaskuntoliikkeitä ja liikehallintaa ainakin kaksi kertaa viikossa eli käy esimerkiksi kuntosalilla.  

Näin aloitat liikunnan

Voi liikkua monella tavalla ja aloittaa milloin vain. Voit lisätä liikuntaa pienillä asioilla. Käytä esimerkiksi portaita hissin sijaan. Aseta itsellesi tavoitteita ja pidä liikuntapäiväkirjaa, johon kirjoitat, kuinka paljon olet liikkunut. 

Eri liikuntalajit vaikuttavat kehoon eri tavalla. Esimerkiksi uinti, pyöräily, juoksu ja hiihto kehittävät kestävyyttä. Pallopelit, kuntosali, tanssi ja voimistelu vahvistavat luita ja lisäävät voimaa. Liikunnan harrastaminen ehkäisee erilaisia kipuja. 

Jos haluat harrastaa enemmän liikuntaa, tutustu esimerkiksi Smart Movesin treeniohjelmiin. Ohjelmat eivät ole selkokielisiä. Voit ottaa yhteyttä myös kuntasi tai oppilaitoksesi liikuntaneuvontaan. 

Muista nämä asiat, kun liikut

Liikunta ei saa aiheuttaa liikaa stressiä ja rasitusta. Tavoite on, että liikunnasta tulee hyvä olo. Älä harrasta liikuntaa, jos sinulla on flunssan oireita eli esimerkiksi kuumetta, lihas- tai nivelkipuja, päänsärkyä tai väsymystä. 

Jos ihminen harrastaa liian paljon liikuntaa, hänen kehonsa voi rasittua liikaa. Se aiheuttaa monenlaisia oireita. Ihminen ei jaksa esimerkiksi enää juosta yhtä pitkään tai nostaa yhtä painavia painoja kuin ennen. Ruoka ei välttämättä maistu. Ihminen voi olla väsynyt ja hänen voi olla vaikea nukkua. Silloin kannattaa levätä paljon ja puhua asiasta esimerkiksi lääkärin, sairaanhoitajan tai fysioterapeutin kanssa. 

TIEDÄ LISÄÄ

Puolustusvoimien ilmainen kunto-ohjelma MarsMars -sovelluksessa

Päivitetty: 10.2.2026

Jaa: