Mielen hyvinvointi tarkoittaa, että sinulla on hyvä olla ja olet tyytyväinen siihen, millaista elämäsi on. Sinusta tuntuu, että elämälläsi on merkitystä. Hyväksyt itsesi ja muut ihmiset. Sinulla on hyviä ihmissuhteita.
Kun mielesi voi hyvin, kestät paremmin sitä, että joskus sinua voi myös ahdistaa. Jaksat myös opiskella ja käydä töissä.
Näin pidät huolta siitä, että mielesi voi hyvin:
- Pidä yhteyttä muihin ihmisiin. Pidä yhteyttä kavereihin myös muualla kuin sosiaalisessa mediassa.
- Tee asioita, joista nautit!
- Haasta itsesi ja opettele uusia taitoja!
- Opettele tunnistamaan tunteita ja ilmaisemaan niitä.
- Selvitä, missä asioissa olet hyvä.
- Suhtaudu itseesi lempeästi niissä asioissa, jotka ovat sinulle vaikeita.
- Kuuntele ja auta muita.
- Yritä löytää myös vaikeista asioista hyviä puolia.
- Yritä käsitellä vaikeat asiat. Puhu vaikeuksistasi muiden ihmisten kanssa.
- Harrasta liikuntaa, syö monipuolisesti ja nuku tarpeeksi.
Ihminen tarvitsee muita ihmisiä
Jotkut ihmiset kaipaavat muiden ihmisten seuraa enemmän kuin toiset. Kaikki ihmiset kuitenkin tarvitsevat muita ihmisiä. Voit tavata ihmisiä sosiaalisessa mediassa. On kuitenkin tärkeää, että tapaat muita myös kasvokkain.
Kaikki kokevat joskus stressiä
Stressi on mielen ja kehon reaktio, joka syntyy, kun ihminen kohtaa vaikeita asioita. Kun ihmisellä on liikaa vaikeuksia tai velvollisuuksia, hän kokee stressiä.
Stressi voi aiheuttaa monia oireita mielessä ja kehossa. Jos sinulla on stressiä, sinun voi olla esimerkiksi vaikea nukkua. Sinulla voi olla päänsärkyä tai vatsasi voi olla kipeä.
Kaikki ihmiset kokevat joskus lievää stressiä. Se on normaali reaktio, joka auttaa ihmistä selviämään haasteista. Kaikilla ihmisillä on joskus myös murheita tai ahdistusta.
Jos stressi kestää kauan, on hyvä miettiä, miten sitä voisi vähentää. Jos vaikeudet ja huono olo jatkuvat, on tärkeää hakea apua. Kenenkään ei tarvitse jäädä yksin vaikeuksien kanssa.