Päihteet

Päihteet ovat aineita, jotka vaikuttavat ihmisen mieleen ja keskushermostoon. Päihteet voivat esimerkiksi piristää tai lamauttaa ihmistä. Jotkin päihteet voivat aiheuttaa myös harhoja. 

Päihteitä ovat esimerkiksi alkoholi, huumeet ja nikotiinituotteet. Nikotiinituotteita ovat tupakka, nuuska, sähkötupakka ja nikotiinipussit. Myös lääkkeet ovat päihteitä, jos ihminen käyttää niitä väärin eli yrittää päihtyä niiden avulla. 

Nuoret käyttävät nykyään vähemmän alkoholia ja tupakkaa kuin ennen. Nuoret käyttävät kuitenkin esimerkiksi sähkötupakkaa ja nikotiinipusseja enemmän kuin ennen. 

Päihteet aiheuttavat monia haittoja 

Päihteet aiheuttavat haittaa ihmisen terveydelle. Kaikki päihteet voivat aiheuttaa riippuvuutta. Riippuvuus tarkoittaa, että ihminen ei hallitse itse sitä, kuinka paljon hän käyttää päihteitä. Päihteet voivat vaikuttaa negatiivisesti myös mielialaan, terveyteen tai ihmissuhteisiin. Päihteistä voi olla haittaa, vaikka ihminen käyttäisi niitä vain muutaman kerran vuodessa tai esimerkiksi juhlissa. 

Alkoholi 

Kun ihminen käyttää alkoholia, hänen on vaikea hallita kehonsa liikkeitä. Hänen on myös vaikeampi tehdä hyviä päätöksiä. Siksi hän voi tehdä asioita, joita hän ei muuten tekisi. 

Jos ihminen käyttää alkoholia usein, se heikentää hänen muistiaan. Hänen on myös vaikeampi oppia ja muistaa asioita. Jos ihminen juo paljon alkoholia, hän voi tuntea enemmän ahdistusta ja masennusta. 

Nikotiini 

Jos ihminen käyttää nuorena nikotiinia, hänen aivojensa rakenne ja toiminta muuttuvat pysyvästi. Ihmisen tarkkaavaisuus kärsii. Hänen on siis vaikeampi suunnata huomiotaan tärkeisiin asioihin ja tehtäviin. Hän myös kärsii helpommin ahdistuksesta ja masennuksesta. Jos ihminen käyttää nikotiinia, hän käyttää usein myös muita päihteitä. 

Huumeet 

Huumeet voivat aiheuttaa vakavia ongelmia terveydelle. Huumeisiin voi mennä myös paljon rahaa. Silloin rahat eivät välttämättä riitä esimerkiksi vuokran maksamiseen. 

Huumeiden käyttöön liittyy monia riskejä. Ihminen voi ottaa vahingossa liikaa huumeita. Huumeiden käyttö on laitonta, joten ihminen voi saada myös syytteen rikoksesta. Huumeiden käyttö aiheuttaa usein myös ongelmia ihmissuhteissa.  

Päihteet eivät sovi työpaikalle 

Tupakkalaki rajoittaa sitä, voiko töissä tupakoida tai käyttää nuuskaa. Työnantaja voi kieltää tupakoinnin työajalla ja sellaisilla tauoilla, jotka ovat osa työaikaa. Työnantajalla on myös oikeus irtisanoa työntekijä, joka on humalassa töissä. Työnantaja saa myös vaatia, että työntekijä käy huumetestissä. 

Kun ihminen käyttää päihteitä, hän ei ole yhtä tehokas työntekijä. Työnantaja voi myös ajatella, että työntekijä ei ole vastuullinen, jos hän käyttää päihteitä. 

TIEDÄ LISÄÄ

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Ehyt ry:n sivuilta löytyy tietoa esimerkiksi alkoholista, tupakasta ja huumeista.

EHYT ry:n nuorten toiminta löytyy Buenotalk.fi -sivustolta, joka tarjoaa sisältöä päihteistä ja hyvinvoinnista. Käy kurkkaamassa ja testaa taitojasi näppärien visojen avulla, kysy asioista, joita pohdit, juttele Instassa tai kommentoi videoita ja viisastu Youtubessa.

Fressis -sivusto tarjoaa nuorille tietoa, tarinoita ja vinkkejä terveelliseen arkeen – luotettavasti ja asiantuntevasti. Lue, katso, kysy ja testaa!

10.2.2026

Jaa: