Med denna uppgift är det möjligt för studenter att öka sina kunskaper om kost i form av bingo.
Mål: Studenter utvecklar förmågan att namnge och känna igen begrepp som anknyter till kost.
Tillbehör: tomt papper att rita ett bingorutnät på; penna
Genomförande:
- Varje student ritar ett bingorutnät 3×3. Totalt bildas 9 rutor i rutnätet.
- Därefter skriver studenterna nio av följande ord i rutnätet i den ordning de själva väljer:
Begreppen: | |||
energi | ätstörning | vitaminer | kolhydrater |
basalmetabolism | proteiner | kilokalorier | fetter |
mineralämnen | fibrer | typ 2-diabetes | energibehov |
tallriksmodellen | näringsämnen | celiaki | skyddsnäringsämnen |
näringsrekommendationer | laktosintolerans | kolesterol | osteoporos |
- Därefter väljer läraren vilka frågor han eller hon vill fråga, vilka hittas via länken nedan. Orden i Bingotabellen är svaren på dessa frågor.
- Studenterna kryssar för ett lämpligt begrepp, om ett sådant finns i deras tabell. Tillsammans kan man också fundera på ett lämpligt svar på frågan.
- Studenten som har fått tre svar i rak riktning, antingen horisontellt, vertikalt eller diagonalt, är vinnaren av omgången.
- När studenten får bingo, hoppar han eller hon upp och lyfter båda händerna i luften.
- Man kan fortsätta spelet ytterligare genom att dela på silver-, brons-placeringarna.
- Därefter kan spelet spelas om flera gånger om man så önskar.