Mental hälsa i arbetslivet

Alla vill jobba med något som har en betydelse och som man är bra på. Dessutom ökar möjligheten att påverka sitt eget arbete och samhörighet bland kollegerna hälsan på arbetsplatsen.

Arbetshälsa betyder inte bara utebliven stress, utmattning eller annat uteblivet illamående, utan tillfredsställelse, en känsla av att kunna något och stolthet över att lyckas. Då man kan gå till jobbet med ett gott humör och den kommande dagen väcker positiva förväntningar har man ett bra “arbetsflow”. Känslan varierar dock beroende på arbetsuppgiften och arbetsföhållandena.

Tips för att orka på jobbet:

  • Motionera regelbundet, ät mångsidigt och sov tillräckligt på fritiden.
  • Pausa arbetet och använd pauserna tillgodo.
  • Planera din tidsanvändning.
  • Var aktiv och studera något nytt.
  • Skapa bra sociala nätverk.
  • Placera uppgifter i viktighetsordning och skapa trevliga arbetssätt samt dela upp arbetsmängden i jämna portioner.
  • Ta upp nackdelar i arbetet med din chef.
  • Be i tid om hjälp vid exempelvis överbelastning.

Glädje och stöd från arbetskamraterna

Känslan av att någon bryr sig om en och att man bryr sig om sina arbetskamrater främjar arbetshälsan enormt. Att känna sig diskriminerad är väldigt skadligt för den mentala hälsan.

Man behöver inte vara hjärtevän med alla arbets- och studiekamrater men man måste kunna komma överens med alla. Man kan ha olika åsikter men åsikterna måste kunna diskuteras konstruktivt och i god anda. Att ta andra i beaktande, be dem som sällskap på pauser och respektfullt bemötande är kunskaper i arbetslivet, som det lönar sig att träna redan under studietiden.

Redan en natt med dålig sömn försämrar funktionsförmågan och arbetssäkerheten.

30.12.2024

Share: