Ruoka

Ihmisen keho tarvitsee ruokaa, jotta ihminen jaksaa toimia ja pysyy virkeänä. On tärkeää syödä laadukasta ruokaa. On tärkeää myös syödä tarpeeksi usein. 

Jos ihminen syö huonosti, hänen on vaikea keskittyä ja hänellä voi olla huono mieli. Silloin ihmiselle tapahtuu myös helpommin esimerkiksi onnettomuuksia. 

Millainen on terveellinen ruokavalio?

Hyvä ruokavalio sisältää monenlaisia ruokia. Syö paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Niitä kannattaa syödä vähintään 500 grammaa päivässä. Juo joka päivä 1–1.5 litraa nestettä. Neste voi olla esimerkiksi vähärasvaista maitoa, kasvijuomaa tai vettä. 

Hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat antavat keholle energiaa. Vitamiinit ja kivennäisaineet pitävät kehon terveenä. Ne auttavat esimerkiksi siinä, että sydän, lihakset ja aivot toimivat hyvin. 

Terveellinen ruokavalio sisältää paljon kasviksia. Kasvisten syöminen tai kasvisruokavalion noudattaminen ehkäisee monia sairauksia. Kasvisten syöminen on myös ympäristön kannalta hyvä. 

Välillä voi syödä myös herkkuja, jos ruokavalio on muuten terveellinen. 

Koosta terveellinen ruokavalio näillä ohjeilla: 

  • Syö täysjyväviljaa eli esimerkiksi täysjyväpastaa, ruisleipää ja kaurapuuroa. 
  • Syö paljon kasviksia, vihanneksia ja marjoja. 
  • Syö vähärasvaista proteiinia eli esimerkiksi papuja. 
  • Syö hyviä rasvoja eli kasvirasvoja. Myös kalassa on hyvää rasvaa. 
  • Älä syö kovin paljon sokeria. 
  • Juo vettä, jos sinulla on jano. 
  • Vältä energiajuomia. Ne sisältävät paljon sokeria ja ovat happamia. Sokeri ja hapot vahingoittavat hampaita. Energiajuomissa on myös paljon kofeiinia, joka voi aiheuttaa pahoinvointia ja riippuvuutta. 

Syö sopiva määrä 

On hyvä syödä sopiva määrä ruokaa. On tärkeää, että syöt tarpeeksi. Eri ihmiset tarvitsevat eri määrän ruokaa. Ruoan tarpeeseen vaikuttaa esimerkiksi sukupuoli. Siihen vaikuttaa myös se, kuinka paljon ihminen liikkuu. Jos liikut paljon, tarvitset myös paljon ruokaa. 

Päivän aikana tulisi syödä 5–6 ateriaa noin 3–4 tunnin välein. Jos harrastat paljon liikuntaa, sinun kannattaa syödä jopa kahdeksan kertaa päivässä. Muista silloin syödä paljon etenkin hiilihydraatteja eli esimerkiksi pastaa, perunaa tai leipää. 

Kun syöt sopivasti ja liikut tarpeeksi, sinun on helpompi myös pysyä sellaisessa painossa, joka on kehollesi hyvä. Ylipaino lisää riskiä sairastua moniin sairauksiin, esimerkiksi tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin ja masennukseen. 

Painoa ja syömistä ei kuitenkaan kannata tarkkailla liikaa. Painon ja syömisen tarkkaileminen voi johtaa syömishäiriöön. Yleisimpiä syömishäiriöitä ovat anoreksia, bulimia ja ortoreksia. Jos sinun on vaikea lakata ajattelemasta painoa ja ruokaa, ota yhteyttä lääkäriin.

Selkokeskuksen myöntämä Selkotunnus

TIEDÄ LISÄÄ

Syö hyvää – opas terveelliseen syömiseen selkokielellä​​​​​

Kestävää terveyttä ruoasta – kansalliset ravitsemussuositukset 2024 (suositukset eivät ole selkokielellä)

Päivitetty: 21.5.2026

Jaa: