Seksuaalinen hyvinvointi

Selkokeskuksen myöntämä Selkotunnus

Seksuaalinen hyvinvointi on tärkeä osa ihmisen hyvinvointia. Seksuaalinen hyvinvointi tarkoittaa, että olet tyytyväinen omaan sukupuoleesi ja seksuaalisuuteesi. Se tarkoittaa myös, että sinulla on mahdollisuus tutkia ja toteuttaa omaa seksuaalisuuttasi. 

Ihminen voi vaikuttaa seksuaaliseen hyvinvointiinsa itse. Myös yhteiskunta voi parantaa ihmisten seksuaalista hyvinvointia. Yhteiskunnan täytyy edistää sitä, että kaikkien seksuaalioikeudet toteutuvat. Se tarkoittaa, että kaikkien täytyy voida itse päättää omasta kehostaan ja seksuaalisuudestaan. 

Seksiin tarvitaan aina suostumus 

Seksistä puhuminen on tärkein seksitaito. Se voi tuntua vaikealta, mutta sitä voi harjoitella ja oppia. On tärkeää, että tunnistat, mitä itse haluat ja et halua tehdä seksissä. Silloin sinun on helpompi kertoa siitä myös muille. 

Seksiin tarvitaan aina kaikkien osapuolten suostumus eli lupa. Se tarkoittaa, että sinun ei tarvitse tehdä seksissä koskaan mitään, mitä et itse halua tehdä. Myös seksikumppanisi saavat aina itse päättää, mitä he haluavat ja eivät halua tehdä. Jos joku tekee toiselle jotain, mitä toinen ei halua, kyse on väkivallasta. Kukaan ei saa myöskään painostaa toista tekemään mitään, mitä toinen ei halua tehdä. 

Suomen laki määrää myös, että yli 16-vuotias ei saa tehdä alle 16-vuotiaalle seksuaalisia tekoja. 

Nuorena tulee helpommin raskaaksi 

Raskaus voi alkaa aina, kun kaksi ihmistä on yhdynnässä. Silloin miehen siittiöt voivat hedelmöittää naisen munasolun. Raskaus voi alkaa myös esimerkiksi hedelmöityshoitojen avulla. Nainen tulee helpoimmin raskaaksi, kun hän on 18–25-vuotias. Siittiöiden laatu on paras alle 35-vuotiailla miehillä. 

Muista ehkäisy 

Jos et halua lasta juuri nyt, käytä ehkäisyä. Raskautta voi ehkäistä eri tavoilla. Tavallisia ehkäisyvälineitä ovat kondomit ja e-pillerit. Kondomi suojaa myös seksitaudeilta. Suuseksissä voi käyttää suuseksisuojaa. Kondomi ja suuseksisuoja ovat ainoat ehkäisyvälineet, jotka suojaavat myös seksitaudeilta. E-pillerit eivät suojaa seksitaudeilta. 

Hakeudu seksitautitesteihin, jos olet harrastanut seksiä ilman ehkäisyä tai jos sinulla on seksitautien oireita. Seksitaudit ovat usein oireettomia. Ne voivat kuitenkin aiheuttaa esimerkiksi kipua ja kirvelyä sukuelimissä. 

Jos seksitautia ei hoideta ajoissa, tauti voi aiheuttaa esimerkiksi hedelmättömyyttä. Se tarkoittaa, että ihmisen on vaikea tulla myöhemmin raskaaksi, vaikka hän haluaisi. 

Pääset seksitautitesteihin opiskelijaterveydenhuollon tai terveyskeskuksen kautta. 

Terveelliset elämäntavat tukevat myös seksuaalista hyvinvointia 

Terveellinen ruokavalio, mukavat harrastukset ja päihteiden välttäminen edistävät hyvää seksuaaliterveyttä. Kun pidät huolta muusta hyvinvoinnista, parannat myös seksuaalista hyvinvointiasi. 

Kuntodoping aiheuttaa haittaa seksuaaliterveydelle 

Kuntodoping tarkoittaa, että tavallinen kuntoilija käyttää dopingia. Tavallisia dopingaineita esimerkiksi testosteroni ja steroidit. 

Dopingaineiden käyttäminen aiheuttaa monia haittoja seksuaaliterveyteen. Jos ihminen käyttää dopingaineita, hänen voi olla esimerkiksi vaikeampi olla yhdynnässä. Aineet voivat vaikuttaa myös seksuaalisiin haluihin. Haitat voivat pahimmillaan olla pysyviä. Siksi dopingia ei kannata käyttää. 

TIEDÄ LISÄÄ:

Seksuaalisuudesta selkokielellä:
Verneri.net

Seksuaalisuus – Väestöliitto.fi (sivusto ei ole selkokielinen)

Päivitetty: 21.5.2026

Jaa: