Uni ja lepo

On tärkeää nukkua ja levätä tarpeeksi. Kun nukut yöllä hyvin, jaksat paremmin tehdä asioita päivällä. Sinun on helpompi keskittyä ja muistaa asioita. Kun nukut tarpeeksi, olet myös luovempi ja mielesi on parempi. 

Yritä mennä joka ilta nukkumaan samaan aikaan. Kannattaa myös herätä joka aamu samaan aikaan. Näin sinun on helppo herätä aamulla ja helppo nukahtaa illalla. 

Jokaisen on joskus vaikea nukkua 

Jokainen on joskus väsynyt. Kaikilla ihmisillä on joskus unettomia öitä. Unettomuutta on monenlaista. Jonkun voi olla vaikea nukahtaa. Joku toinen herää yöllä monta kertaa. Joku herää aamulla liian aikaisin eikä saa enää unta. Joskus sama ihminen kärsii näistä kaikista. 

Jos ihminen on nukkunut liian vähän, ainoa oikea apu on nukkuminen. Kahvi ja energiajuomat voivat piristää hetkeksi, mutta ne eivät korvaa nukkumista. Jos unettomuus häiritsee sinua, ota yhteyttä lääkäriin. 

Lepo ja rentoutuminen on tärkeää 

On tärkeää nukkua yöllä hyvin. Muista kuitenkin levätä ja rentoutua myös päivällä. Jos liikut paljon, muista pitää myös lepopäiviä. Tee jotakin rentouttavaa, joka ei tunnu pakolliselta tai ikävältä.  Sosiaalisen median selaaminen voi tuntua rentouttavalta. Se ei kuitenkaan oikeasti rauhoita kehoa ja mieltä. Kannattaa siis tehdä myös jotain rentouttavaa ilman tietokonetta ja älypuhelinta. 

Uni auttaa jaksamaan töissä 

Kun nukut hyvin, jaksat paremmin tehdä myös töitä. Jos teet kolmivuorotyötä, et voi mennä nukkumaan ja herätä samaan aikaan joka päivä. Voit kuitenkin pitää huolta hyvästä unesta siitä huolimatta.

Noudata näitä ohjeita: 

Nuku tarpeeksi monta tuntia
Yritä nukkua vuorokaudessa 7–9 tuntia. Jos et voi nukkua kerralla niin paljon, nuku monessa osassa. 

Säädä valoa ja pimeyttä
Jos tulet aamuvuorosta kotiin etkä voi mennä heti nukkumaan, kirkas valo auttaa sinua pysymään hereillä. Kun menet nukkumaan, pimennä makuuhuone pimennysverhoilla tai käytä unimaskia, joka asetetaan kasvoille. 

Tee samoja asioita ennen nukkumaanmenoa
Tee aina samoja pieniä asioita ennen kuin menet nukkumaan, vaikka et menisi aina samaan aikaan nukkumaan. Kuuntele esimerkiksi rauhallista musiikkia tai venyttele. 

Vältä kofeiinia ja raskasta ruokaa ennen nukkumaanmenoa
Kofeiini piristää ihmistä. Sitä on esimerkiksi kahvissa ja energiajuomissa. Niiden juominen kannattaa lopettaa 4–6 tuntia ennen kuin aiot mennä nukkumaan. 

Pidä vapaa-ajalla mahdollisimman säännöllinen rytmi 
Kun sinulla on vapaapäiviä, yritä mennä nukkumaan ja herätä suunnilleen samaan aikaan joka päivä. 

Päivitetty: 30.3.2026

Jaa: