Liikkuminen

Sisältö

Fyysisellä aktiivisuudella tarkoitetaan kaikkea toimintaa, joka kuluttaa enemmän energiaa kuin paikallaan oleminen. Liikunnalliset harrastukset ovat yksi osa fyysisen aktiivisuuden tasapainoista kokonaisuutta. Monipuolinen arkiliikunta on tärkeä osa fyysistä aktiivisuutta.

Tälle sivulle on koottu liikkumiseen liittyvää materiaalia, jota voi käyttää esimerkiksi opetuksen tukena.

Lue lisää liikkumisesta Opiskelijalle -osiosta


Liikkumisen suositukset

Liikkumisen suositukset kiteyttävät terveyden kannalta tarvittavan viikoittaisen liikkumisen määrän ja antavat esimerkkejä liikkumisen muodoista. Suositus toimii ammattilaisten työkaluna ja hyvänä pohjana liikkumisen puheeksi ottamisessa. Suosituksia voidaan hyödyntää myös rakennettaessa aktiivisempaa koulupäivää ja työpäivää.

Lasten ja nuorten liikkumissuositus

Lasten ja nuorten (7–17-vuotiaiden) liikkumissuositus kuvaa parhaaseen tieteelliseen näyttöön perustuen, kuinka paljon ja millaista liikuntaa lapset ja nuoret tarvitsevat hyvinvointinsa turvaamiseksi. 

Kaikille 7–17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä huomioiden. Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi välttää.

Esimerkkikuvat liikkumissuosituksen täyttymisestä: Lasten ja nuorten liikkumisviikot

Esimerkkikuvat lasten ja nuorten liikkumisviikoista.

Esimerkkikuvat esittelevät, kuinka eri tavoin liikkumissuositus voi täyttyä eri ikäisillä lapsilla ja nuorilla. Liikkumisviikoista löytyy sekä omatoimisesti liikkuvan että tavoitteellisesti urheilevan toisen asteen 1. vuosikurssin opiskelijan versiot.

Työikäisten liikkumisen suositus

Viikoittainen liikkumisen suositus aikuisille.

Viikoittainen liikkumisen suositus 18–64-vuotiaille kertoo terveyden kannalta riittävän viikoittaisen liikkumisen määrän ja antaa esimerkkejä liikkeen lisäämiseen arjessa.

Työkaluja opetuksen tueksi


Treeniohjelmat

Treeniohjelmia lihasvoimaan, liikkuvuuteen ja kehonhuoltoon.

Sportyplanner on kehitetty liikunnanopettajien tarpeisiin, helpottamaan työtä ja tarjoamaan työkaluja nuorten liikuttamiseen sekä koulun opettajien ja henkilökunnan työ- ja toimintakyvyn tukemiseen. Treeniohjelmat -sivulta löytyy kolme maksutonta ohjelmaa. Lisenssin ostamalla koulu ja oppilaitos pääsee hyödyntämään kaikkia Sportyplannerin toimintoja.

Tutustu lisää
Video miten Sportyplannerin avulla voi liikuttaa koko koulua (YouTube)
Webinaari Sportyplanner toisella asteella (Vimeo)

Ota yhteyttä ja tilaa maksuttomat testitunnukset
Jarmo Pakkala (jarmo@sportyfly.fi, puh. 050 3365 363)


Kahoot! -tietovisa

Kahoot on pelillinen monivalintavisailu, johon opiskelijat osallistuvat omalla mobiililaitteella. Jos Kahoot on sinulle uusi tuttavuus, katso ohjeet kirjautumiseen ja omien visojen tekemiseen. (pdf)


Tehtävät

Fyysisen aktiivisuuden myönteiset vaikutukset -tehtävä

Pohtikaa Padlet-kysymysseinällä, millainen liikkuminen tuottaa myönteisiä vaikutuksia.

Tehty Padletilla
  • Tässä tehtävässä voit hyödyntää ryhmäsi kanssa virtuaaliseinää, joka on luotu maksuttomassa Padlet-palvelussa. Opiskelijat tai opiskelijaryhmät voivat vastata tehtäviin millä tahansa laitteella, jossa on nettiyhteys. Padlet toimii selaimessa ja mobiililaitteisiin löytyy erilliset sovellukset. Tehtävien vastaukset voidaan esittää paitsi tekstimuodossa myös esimerkiksi kuvana tai videoklippeinä.
  • Linkistä avautuvaan Padlet-seinään ei pääse lisäämään sisältöä suoraan. Ne on ensin kopioitava opettajan omalle tilille ja jaettava sitä kautta opiskelijoille.
  • Jos et halua tai pysty hyödyntämään Padletin interaktiviisia ominaisuuksia, voit työstää ryhmäsi kanssa tehtävät myös pelkästään keskustellen tai kirjaamalla vastaukset muualle kuin Padletiin.
  • Tutustu halutessasi Padletin käyttöön ja esimerkkeihin Matleena Laakson päivittyvän koosteen avulla.

Mikä on fyysinen aktiivisuutesi?

Alla olevan projektitehtävän tekemiseen on hyvä varata reilusti aikaa. Tehtävä etenee nuolten suuntaisesti numerojärjestyksessä.

Tehtävässä opiskelijat:

  • pohtivat istumiseen sekä fyysiseen aktiivisuuteen liittyviä kysymyksiä
  • seuraavat ja kirjaavat istumiseen, makoiluun sekä liikkumiseen käytettyä aikaa sekä tekevät aiheesta infograafin.

Liikkumisbingo

Tämän tehtävän avulla opiskelijat lisäävät tietämystään liikkumisesta bingon muodossa.

Tavoite: Opiskelija kehittää nimeämisen ja tunnistamisen taitoja liikkumiseen liittyvistä käsitteistä. 
Tarvikkeet: tyhjää paperia, johon piirtää bingoruudukko; kynä
Toteutus:

  • Jokainen opiskelija piirtää bingoruudukon 3×3. Ruudukkoon muodostuu yhteensä 9 ruutua.
  • Tämän jälkeen opiskelijat kirjoittavat ruudukkoon valitsemassaan järjestyksessä seuraavista sanoista yhdeksän:
Käsitteet:   
endorfiiniterveysliikuntahyötyliikuntapulssioksimetri
palautuminenluuliikuntakestävyyskuntokuntoliikunta
vammatfyysinen aktiivisuusliikkumissuositusliikkuvuus
unikehonhallintataidotsykeliikunta-addiktio
anaerobinen harjoitteluaerobinen harjoitteludopingleposyke
Taulukko. Liikkumisbingon käsitteet.

  • Tämän jälkeen opettaja valitsee haluamansa kysymykset, jotka löytyvät alla olevan linkin kautta. Bingotaulukossa olevat sanat ovat vastauksia näihin kysymyksiin.
  • Opiskelijat rastittavat sopivan käsitteen, jos sellainen löytyy heidän taulukostaan. Yhdessä voidaan miettiä myös sopiva vastaus kysymykseen.
  • Se opiskelija, joka on saanut kolmen vastauksen suoran, joko vaaka-, pysty-, tai vinosuuntaan on kierroksen voittaja.
  • Kun opiskelija saa bingon, hän hyppää ylös ja nostaa molemmat kädet ilmaan.
  • Peliä voidaan jatkaa vielä niin, että jaetaan hopea-, pronssisijat.
  • Tämän jälkeen peliä voidaan pelata halutessaan useamman kerran uudestaan.

Opettajalle

Avaa sivu, jolla ovat tehtävän kysymykset ja vastaukset.


Pelikortit

Voit hyödyntää alla olevia pelikortteja muun muassa toiminnallisissa kisoissa ja peleissä.


Päiväkirjat

Päiväkirjojen avulla voi pitää kirjaa omasta liikkumisesta ja istumisesta. Päiväkirjat ovat mahdollista tulostaa käsin täytettäväksi ja sähköisesti täytettäväksi.

Päiväkirjalomake liikkumisen ja unen seurantaan

Lataa sähköisesti täytettävä päiväkirja (pdf)
Lataa tulostettava päiväkirja (pdf)

päiväkirjapohja liikkumisen ja unen seurantaan.
Kuva: Päiväkirjalomake.

Liikuntapäivyri

Istuminen

Lataa sähköisesti täytettävä istumispäiväkirja (pdf)
Lataa tulostettava istumispäiväkirja (pdf)

Kuva: Istumispäiväkirja.

Tuntisuunnitelma

Alla olevan linkin kautta löydät liikkumisen tuntisuunnitelman liitteineen toiselle asteelle. Kahden oppitunnin opetuskokonaisuus sopii lukion terveystietoon tai ammatillisen perustutkinnon työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitämisen osa-alueeseen.


Videot

Animaatiovideo esittelee 7–17-vuotiaiden lasten ja nuorten liikkumissuosituksen keskeiset sisällöt seuraamalla Aidan ja Pyryn päivissä kertyvää liikkumista.
Vaikuttajayhteistyössä toteutettu video liikkumisesta sekä lasten ja nuorten liikkumissuosituksesta.
Smart Moves -hankkeen video liikkumattomuudesta.
Smart Moves -hankkeen video verryttelystä.
Smart Moves -hankkeen video urheilijan terveellisistä valinnoista, joiden avulla tähdätään kohti huippu-urheilijan uraa. Videolla Juuso Välimäki kertoo omista valinnoistaan, joiden avulla hän pyrkii eteenpäin kiekko-urallaan.
Smart Moves -hankkeen videossa perehdytään fitnessurheilija Johannes Leivon kanssa fiksuun salitreenaamiseen.
Smart Moves -hankkeen videolla ammattiin opiskelevat nuoret kertovat, mitä hyötyä liikkumisesta on.
Smart Moves -hankkeen videolla ammattiin opiskelevat nuoret kertovat omin sanoin miksi heidän ammatissaan tarvitaan hyvää kuntoa.

Julisteet

Julisteet on tehty yhdessä Terve koululainen -hankkeen kanssa. Julisteet sisältävät QR-koodin animaatiovideoihin.


Tutustu myös

TIEDÄ LISÄÄ

Ammattiosaajan työkykypassi

  • Työkykypassi on Saku ry:n tarjoama ammattiin opiskelevan työkalu työkyky- ja hyvinvointitaitojen vahvistamiseen. Työkykypassin avulla lisätään opiskelijoiden tietoa, taitoa ja motivaatiota huolehtia terveydestä ja hyvinvoinnista.

Päivitetty: 16.8.2024

Jaa: