Vinkkivihkoon on koottu toimiviksi havaittuja ideoita liikkeen ja toiminnallisuuden lisäämiseksi opetukseen. Kokeile ja innostu rohkeasti. Kaikki liike on plussaa!
Vinkkivihkon sisältö:
- Ryhmätyöt
- Rastirata
- Leanring café
- Kisat ja pelit
- Pistetyöskentelybingo
- Sijoita itsesi
- Kroppaäänestys
- Liikkuva alias
- Käsiteviesti
- Korttipakka
- Yhdessä ideointi
- Keskustelukävely
- Ideapallottelu
- Helppoja tapoja lisätä liikettä
- Liikettä lisäävät käytänteet
- Ideoita paikallaanolon tauottamiseen
- Aktivoivat (koti)tehtävät
Hyvinvointinsa turvaamiseksi alle 18-vuotiaiden nuorten tulisi liikkua reippaasti vähintään tunti päivittäin. Liikkumissuositus ei kuitenkaan täyty neljällä viidestä nuoresta, ja osa nuorista liikkuu arjessaan hyvin vähän. Erityisesti näiden nuorten kohdalla keskeistä on se, mitä opiskelupäivän aikana tapahtuu.
Oppiminen on mahdollista, kun opiskelija voi hyvin. Paikallaanolon tauotus ja liike tukevat opiskelijan hyvinvointia sekä edistävät opiskelukykyä ja oppimista. Liikkumista sisältävä toiminnallinen oppiminen auttaa myös mielenterveyden, jaksamisen ja yksinäisyyden haasteisiin vastaamisessa. Liikkuminen tukee aivoterveyttä ja oppimisen edellytyksiä, kuten tarkkaavaisuutta, muistia, vireystilaa ja keskittymistä. Se voi myös lievittää masennus- ja ahdistusoireita sekä edistää mielen hyvinvointia ja palautumista. Näiden lisäksi yhdessä liikkuminen vahvistaa sosiaalista vuorovaikutusta sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Toisen asteen henkilöstöstä valtaosa on huolissaan opiskelijoiden opiskelukyvystä ja tulevasta työkyvystä. Lähes kaikki näkevät opiskelupäivän aikaisen liikkumisen tärkeänä, oppimista ja viihtyvyyttä edistävänä tekijänä. Opettajat kuitenkin hyödyntävät liikettä sisältäviä toiminnallisia menetelmiä vielä melko vähän. Keskeisiksi esteiksi toiminnallisuudelle koetaan mm. kiire, opetustilojen toimimattomuus, jumiutuminen vanhoihin tapoihin sekä ajan ja ideoiden puute.
Toiminnallisuuden ja liikkeen lisääminen opetukseen ei ole rakettitiedettä eikä sen tarvitse olla pois opiskeltavasta asiasta. Erilaiset tehtävätyypit, aktiiviset oppimistilanteet sekä aktivoivat ja palauttavat tauot auttavat ylläpitämään opiskelijoiden vireystasoa ja keskittymistä – samalla hauskaa pitäen. Toiminnallisuutta on mahdollista toteuttaa luokkatilojen lisäksi myös oppilaitoksen yleisissä tiloissa, kuten käytävillä, oleskelutiloissa ja portaikoissa, piha-alueilla sekä erilaisissa paikoissa vieraillen. Kannustamme rohkeasti laajentamaan oppitunteja luokan ulkopuolelle ja ulos!