Sisältö
Vaihtelua oppitunneille toiminnallisten kisojen ja pelien kautta. Kisat ja pelit tuovat oppitunneille hauskuutta ja liikettä opiskelun lomassa.
Voit hyödyntää tehtävissä alla olevia pelikortteja seuraavista aiheista:
Liikkuva alias
Mikä? Opiskellaan sanastoa, käsitteitä tai ilmiöitä lisäämällä liike tuttuun Alias -sanaselityspeliin.
Miten? Ryhmästä yksi henkilö näyttää liikkeen muille ryhmäläisille ja hakee alias -sanan luokkatilan toiselta puolelta. Muu ryhmä tekee liikettä niin kauan kuin sana on selitetty ja arvattu. Peli jatkuu samalla tavalla kunnes kaikki sanat on selitetty.
Käsiteviesti
Mikä? Käsiteviestissä opiskelijoiden tehtävänä on jaotella alakäsitteet mahdollisimman nopeasti oikeiden yläkäsitteiden alle.
Miten? Aluksi opettajalla on tulostettuna aiheeseen sopivat yläkäsitteet. Opettaja pohtii yläkäsitteisiin sopivia erilaisia alakäsitteitä. Kaikki käsitteet viedään sekaisin toiselle puolelle luokkatilaa. Opiskelijat jaetaan esimerkiksi 4-6 ryhmään ja jokaiselle ryhmälle on omat käsitepinot. Opiskelijoita ohjataan hakemaan käsite kerrallaan ”kotipesään” ja vaihdosta voi seuraava lähteä hakemaan uutta käsitettä. Muu ryhmä voi jo pohtia miten käsitteitä jaoteltaisiin. Kun opiskelijat ovat saaneet jaoteltua käsitteet, tarkistetaan ne lopuksi yhdessä.
Esimerkkejä yläkäsitteistä: suoja- ja energiaravintoaineet, primaari-, sekundaari- ja tertiaaripreventio tai sosiaalinen, psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.
Matikkakisa
Mikä? Treenataan päässälaskua, tiimityöskentelyä ja liikehallintaa.
Miten? Ope: suunnittele parillinen määrä päässälaskuja, joiden tulokset ovat 1-8. Jaa opiskelijat neljän hengen ryhmiin ympäri luokkatilaa. Näytä kaksi laskua kerrallaan. Ryhmät laskevat laskun ja laittavat 1. laskun tuloksen mukaisen määrän käsiä ja 2. laskun mukaisen määrän jalkoja lattiaan. Ryhmäläisten tulee olla kosketuksissa keskenään. Nopein oikean vastauksen rakentanut ryhmä saa pisteen. Laskujen loputtua eniten pisteitä saanut ryhmä voittaa.
Muistipeli
Mikä? Kerrataan sisältöjä liikkuvan muistipelin avulla. Sopii kaikkiin oppiaineisiin.
Miten? Tehdään muistipelin kortit kirjoittamalla lapuille kysymyksiä ja vastauksia, termi ja selitys tai sanoja suomeksi ja vieraalla kielellä. Jaetaan opiskelijat joukkueisiin luokan takaosaan ja levitetään kullekin ryhmälle oma muistipeli luokan etuosaan. Jokainen joukkue pelaa omia pelejään siten, että pelaajat käyvät yksitellen kääntämässä pareja. Ensimmäisenä kaikki parit löytänyt joukkue on voittaja!
Pantomiimi
Mikä? Havainnollistetaan opittuja tietoja, termejä tai vieraskielisiä sanoja pantomiimin keinoin.
Miten? Opettaja kirjoittaa sisältökortit etukäteen tai tämä voidaan tehdä opiskelijoiden kanssa yhdessä. Opiskelijat jaetaan ryhmiin, jotka näyttelevät kortin sisällön toisille ilman puhetta. Ensimmäisenä oikein vastauksen sanonut joukkue saa pisteen.
Sijoita itsesi
Mikä? Sijoita itsesi -tehtävä aktivoi jokaisen opiskelijan ja lisää keskittymistä: tehtävässä on pakko olla hereillä!
Miten? Sijoita itsesi -toteutuksen kolme variaatiota:
- Jana-variaatio: Opiskelijat sijoittavat itsensä janalle mielipiteen tai tiedon pohjalta. Sijoittumisen jälkeen opettaja voi kysyä perusteluja, miksi opiskelija seisoo juuri valitsemallaan paikalla. Janaa voi hyödyntää myös opiskelijan oman kokemuksen tai palautteen mittaamisessa.
- ABC-variaatio: Tilaan merkitään kolme pistettä A, B ja C (tai enemmän). Opettaja esittää kysymyksen ja antaa siihen kolme vastausvaihtoehtoa. Opiskelijat siirtyvät pisteisiin omien vastauksiensa mukaan. Oikeat vastaukset käydään tarvittaessa perusteluineen yhdessä läpi.
- Väittämät: Tilaan merkitään kaksi pistettä: oikein ja väärin. Opettaja esittää väittämiä ja opiskelijat siirtyvät pisteelle sen mukaan, ajattelevatko väittämän pitävän paikkaansa.
Kroppa äänestys
Mikä? Vastataan tehtäviin omalla keholla.
Miten? Opettaja esittää kysymyksen ja antaa siihen esimerkiksi kolme vastausvaihtoehtoa. Opiskelijoiden tulee vastata kysymykseen omalla keholla. Vastausvaihtoehtojen tilalle keksitään liike, jolla tehtävään vastataan. Esimerkiksi ensimmäiseen vastausvaihtoehtoon vastataan kylkiä venyttämällä, toiseen vastausvaihtoehtoon vastataan kyykkäämällä ja kolmanteen vastausvaihtoehtoon vastataan venyttelemällä reisiä.
Bingo
Mikä? Tehtävänä on kiertää erilaisia pisteitä ja saada samalla mahdollisimman nopeasti bingorivi täyteen.
Miten? Opettaja tulostaa opiskelijoille tyhjiä 3×3 bingoruudukkoja. Opiskelijat kirjaavat bingoruudukkoon numerot 2-10 väliltä. Opettaja rakentaa 9 numeroitua tehtäväpistettä ympäri luokkatilaa. Opiskelijat heittävät kahta noppaa luokan keskellä ja menevät summan osoittamalle pisteelle. Kun pisteen tehtävä on suoritettu, saa kyseisen numeron raksittaa omasta bingolapusta. Mikäli opiskelijat heittävät numeron, jonka he ovat jo raksittaneet bingolapusta, tulee opiskelijoiden suorittaa liikunnallisia tehtäviä, jotta he voivat heittää noppia uudelleen. Se jolla on ensimmäisenä täynnä bingorivi, huutaa: BINGO! Bingorivi voi muodostua vaakaan, pystyyn tai diagonaaliin. Tämän jälkeen opiskelijat voivat yrittää saada lisää bingorivejä.